Archetyp, z.s.

Jiří Sedláček

Ročník 2019

Hlasujte

Představení nominované firmy

Spolek Archetyp vznikl v roce 2006 jako iniciativa pražských občanů, kteří usilovali o návrat přímého prodeje čerstvých lokálních potravin a přímých vazeb mezi pěstiteli a chovateli s jejich zákazníky. Postupně se spolku podařilo v Praze založit čtyři farmářské trhy na náměstí Jiřího z Poděbrad, na Náplavce, na Kubáni a tzv. Heřmaňák na Řezáčově náměstí.

Dnes je navštěvují stovky a tisíce spotřebitelů. Farmářské trhy dávají práci lidem žijícím obvykle mimo město a umožňují jim bez velkých nákladů realizovat přímý prodej za přiměřené ceny, bez zprostředkování obchodníkem. Lidem ve městě naopak přinášejí možnost nakoupit od prvovýrobců čerstvé a kvalitní lokální potraviny, setkat se s pěstitelem nebo výrobcem a díky přímému kontaktu spoluvytvářet a ovlivnit nabídku na trhu.

Trhy pomáhají uchovat tradiční znalosti a pracovní postupy, které vznikaly celé generace, zvyšují možnost nákupů čerstvých potravin a obohacují nabídku výpěstků a produktů českých zemědělců a výrobců tradičních potravin i řemeslných výrobků. V neposlední řadě zvyšují atraktivnost místa, kde se konají, pořádáním tematicky zaměřených dnů či slavností, které vyzdvihují české plodiny a produkty a představují je také zahraničním návštěvníkům jako typické komodity českého trhu.

Farmářské trhy slouží také jako místo setkávání místní komunity a rozvíjení sociálních vazeb. Pravidelně se zde konají například Mezigenerační dílny pro děti, rodiče a aktivní seniory, například bubnování, výroba šperků, smaltování hrnečků, vaření, kreslení a mnoho dalších.

Archetyp se snaží o trvalý rozvoj a udržitelnost trhů, například minimalizací obalů. V roce 2013 spoluzaložil také Asociaci farmářských tržišť České republiky, aby mohl fenomén stále kultivovat.


Společnost nemůže zaručit práci každému, ale měla by si zachovat způsoby, jak využít všechny kreativní schopnosti své komunity. Farmářské trhy, jak se je snažíme organizovat, jsou pro nás malým ostrůvkem lidské svobody v tržním megasvětě, kde pravidla budou stále víc určovat globální společnosti a prodejní řetězce. Farmářské trhy jsou odbytovým místem pro rodinné farmy, pro malé pěstitele nebo chovatele, pro malé výrobce, pro přebytky ze zahrady, pro malé food koncepty. Bez závratných nákladů, bez potíží zalistování jim živý trh umožní realizovat přímý prodej za přiměřené ceny. Živý farmářský trh pomáhá uchovat tradiční znalosti a pracovní postupy, které vznikaly celé generace. Podporuje ale i přirozenou lidskou kreativitu - umíte skvělé džemy, nebo pěstovat a vázat květiny nebo máte jiný nápad? Pokud umíte něco, co má hodnotu, o co mají ostatní zájem a máte ve svém regionu autentický a dobrý farmářský trh, už třeba nepůjdete pro podporu nebo na pracák. Dobře fungující farmářské trhy proto chraňme, ubraňme pro ně část veřejného prostoru. Je to v zájmu společenství, ve kterém žijeme. Možnost nabídnout to, co umíme, určuje charakter našeho regionu. Místní produkty jsou investicí do budoucnosti.

Společnost nemůže zaručit práci každému, ale měla by si zachovat způsoby, jak využít všechny kreativní schopnosti své komunity.

Mapa
Firma sídlí v Praze

3 otázky pro nominovanou osobu

Co Vás na podnikání nejvíc těší?
Nejvíce mě těší věci měnit, kultivovat, vylepšovat a to nejvíce spotřebitelské prostředí. Vytvářet kontrast mezi hlavním proudem a alternativou. Pomáhat a podporovat kvalitní a poctivé tvůrce (pěstitele, chovatele, zpracovatele, řemeslníky apod.).

V čem vidíte největší překážky podnikání?
Překážky vidím především v byrokracii státu prostřednictvím nejrůznějších nesmyslných nařízení. Konkrétně musím jmenovat také EET, která zejména v našem segmentu je obzvlášť obludnou překážkou. Další překážkou je také vměšování některých samospráv do našeho oboru do té míry, že sami, často nepřátelsky převezmou konkrétní tržiště a domnívají se, že budou formou prostého okopírování podnikatelského záměru pokračovat ve vedení trhu ve stejné kvalitě. Skutečnost je však taková, že takové trhy končí téměř krachem.

Kterou z Vašich vlastností dle Vašeho názoru nese Vaše okolí s nejmenší libostí?
To bude asi ješitnost a nedej Bože občasný plíživý egoismus.

Odpovídal Jiří Sedláček, předseda spolku Archetyp

Důvod nominace

Archetyp /původně občanské sdružení/ byl založen v roce 2006. Důvodem bylo zavírání pražských tržnic a tím zánik přímého prodeje od pěstitele k zákazníkovi. Supermarkety ovládly většinu maloobchodního trhu, mizela lokální česká zelenina a ovoce. Zahraniční zkušenosti mj. z Londýna, Berlína, Vídně a New Yorku ukazovaly, že farmářský trh může být součástí moderního města.

Nominační kategorie

Tradice

Nominoval/a:

zákazník

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokračováním v používání tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací naleznete v Souhlasím Prohlášení o ochraně osobních údajů