Petr Svoboda, Shopsys: „Cesta je cíl a vize je směr.“

15/04/2019

16 let staví firma Shopsys e-shopy v Česku a na Slovensku, na svém kontě jich má přes 800. Loni přišla s novým produktem, na nějž získala investici 25 milionů korun, a chystá globální expanzi. Jejím zakladatelem je Petr Svoboda, který letos oslaví své 32. narozeniny. Že vám nějak nevycházejí počty? Čtěte dál a poznejte podnikatelský příběh, který porota loni ocenila bronzem v kategorii Partner ČG.

Firmu jste zakládal v 16 letech. Jaké byly Vaše podnikatelské začátky v takto nezvykle mladém věku?

Začátky byly skvělé. Do podnikání jsem byl nadšený a cítil jsem velkou podporu rodičů, ale i učitelů střední školy. Mnohokrát jsem musel za svou komfortní zónu – vzpomínám, jak náročné byly pro introvertního mladého kluka z vesnice první schůzky s o generaci či dvě staršími zástupci firem různých velikostí.

V současné době podnikáte už šestnáctým rokem, přesto jste stále poměrně mladý. Berou Vás starší obchodní partneři (klienti, ale třeba i zaměstnanci) jako rovnocenného protihráče, nebo mají spíš tendenci Vás na první pohled podceňovat?

Možná ze začátku, kdy jsme neměli tolik klientů a zakázek. Ale za posledních pár let jsem se s nějakým podceňováním už nesetkal. A určitě to nebude tím, že mám vousy. Naše společnost po celou dobu budovala velmi silný brand a velké portfolio spokojených klientů. S tímto za zády si vás nikdo nedovolí odsuzovat. Navíc IT segment je plný mladých lidí. Shopsys tím není nijak výjimečný.

Na ocenění Český Goodwill Vás nominovala Vaše zaměstnankyně, která obdivuje – mimo jiné – že své kolegy z práce zvete k sobě domů, například na grilování. Vyplácí se Vám spojovat pracovní život se soukromým? V čem vidíte největší přínosy?

Má zkušenost je, že neexistuje čára mezi prací a soukromím. Chci, a všem to také přeji, abych celý svůj život dělal to, co mne naplňuje. To platí pro rodinu, pracovní náplň, koníčky i čas strávený s lidmi, kterými se obklopuji. Tuto radost ze života a entuziasmus nejspíše vysílám kolem sebe a podobný typ osobností to ke mne přitahuje.

 

Říkáte o sobě, že jste vizionář a stratég, tedy ten, co stále vymýšlí nové věci a přichází s podněty na změny. S jakou odezvou se nejčastěji setkáváte u svých zaměstnanců?

V minulosti jsem mnohokrát zažil jejich typický výraz “á, už je to tu zase”. Před čtyřmi lety jsme zásadně změnili způsob strategického, taktického a operativního řízení firmy. Vize je pevná a velmi dlouhodobá. Strategii a nové nápady řešíme v konkrétní dny s konkrétním mindsetem ředitelů všech divizí čtyřikrát ročně. Celý tým strategii spoluvytváří – o to více pak taháte za jeden provaz stejným směrem a identickou energií.

Myslíte si, že podnikatelského ducha a vizionářství v sobě člověk může vypěstovat i v průběhu života, pokud se s ním nenarodí jako Vy?

Myslím, že podnikatelský duch i vizionářství lze jistě pěstovat a rozvíjet vnitřně i vlivem okolí a může být součástí naší osobnosti. Já mám velké štěstí, že se v mé osobnosti namíchalo obojí, a to velmi koncentrovaně.

Výkonné řízení Shopsysu jste přenechal kolegovi, abyste měl dostatek času věnovat se strategickému řízení a rozvoji nového produktu, který má globální potenciál – Shopsys Framework jste oficiálně představili na podzim loňského roku jako open-source produkt. Jak se dosud naplnila Vaše očekávání, která jste do frameworku vkládal? Jaké úspěchy máte za sebou?

Jsem spokojen a je to velmi naplňující. Mé osobní ambice se promítají do celé společnosti a slavíme každý malý úspěch – novou partnerskou agenturu, nový e-shop s vlastními programátory a podobně. Firmě to také otevřelo cestu k novým velkým projektům a naši lidé dělají velmi zajímavou práci, která je baví.

Jsem běžec na dlouhé vzdálenosti (doslova) a vím, že pro globální úspěch bude potřeba ještě uběhnout mnoho kilometrů. Cesta je cíl a vize je směr.

Víme o Vás, že volný čas rád trávíte ve Vašem skleníku, kde čerpáte inspiraci…

Skleník je jeden z mých koníčků. Je opravdu malý a pěstuji v něm různou zeleninu a bylinky. Mám rád, když vzniká hmatatelný výstup – rajče, lilek, paprika, cokoliv. V našem digitálním podnikání mi hmatatelnost chybí. Mezi mé další koníčky patří hlavně horské běhy a cestování. Právě tam vzniká nejvíce nových nápadů.

Procestoval jste toho už hodně. Která země z těch, co jste navštívil, je Vašemu srdci nejblíž a proč?

Česko a Slovensko. Opravdu. Mám to tady moc rád a mému srdci jsou nejblíže Beskydy a Tatry. Velmi rád cestuji do zemí latinské Ameriky – imponuje mi zejména španělština, latinskoamerické tance, životní radost lidí a velmi rozdílná, byť velmi blízká kultura.

Další inpiraci můžete získat v aktuálním vydání Magazínu KPCG anebo na Facebooku Český Goodwill, kde nedávno probíhal on-line rozhovor s Petrem Svobodou v rámci série #JakNaUspech. Foto © archiv HPCG a Shopsys.

 

Petr Svoboda: V šestnácti letech založil firmu Shopsys, která dnes zaměstnává na osm desítek lidí. Výkonné řízení firmy Petr Svoboda v roce 2016 předal Lukáši Havláskovi, aby se naplno mohl soustředit na rozvoj nového produktu Shopsys Framework, se kterým firma expanduje do zahraničí. Petr Svoboda přednáší o problematice e-commerce v Česku i v zahraničí, spoluorganizuje oborové konference ShopCamp, BarCamp, PHP live a vydává B2B magazín EXEC pro manažery ze světa e-commerce. Mluví plynule třemi jazyky: česky, anglicky a španělsky. Je ženatý a zatím bezdětný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokračováním v používání tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací naleznete v Souhlasím Prohlášení o ochraně osobních údajů