"Klíčové je spojení tradice a inovací," říká vítěz Tradice Českého Goodwillu 2014

23/09/2015

Sázavské sklárny Kavalier se koncem roku 2008 dostaly do insolvence a v lednu 2009 zastavily výrobu. Záhy je ale koupil podnikatel Otakar Moťka, obnovil provoz a postupně navýšil počet zaměstnanců až na 1 800. V době krachu přitom v podniku pracovalo jen necelých 900 lidí. Otakar Moťka na rádiu Zet řekl, že se sklárny Kavalier nyní soustředí především na technické sklo. Příkladem mohou být dodávky skla do atomových elektráren. Podle majitele sázavských skláren, který v roce 2014 v rámci ocenění Český Goodwill zvítězil v kategorii Tradice, není možné vše zakládat pouze na tradici. Klíčové jsou zejména inovace a boj proti sílící konkurenci. 

Jak těžké nebo naopak snadné je udržovat sklářskou tradici v dnešní době?

Já myslím, že je to těžké, ale snažíme se to udělat snadné. Děláme všechno pro to, aby česká tradice u nás ve sklárnách Kavalier nezanikla a stále se rozvíjela. Měli jsme velkou akci, kdy jsme představili pracovníkům i obchodním partnerům Vizi 2037, což znamená dvousetleté výročí skláren Kavalier. Snažíme se udělat vše pro to, aby sklárny Kavalier byly v roce 2037 minimálně ve stejném stavu jako dnes ne-li lepším.

Tradice sklářství na Sázavsku a skláren Kavalier sahá až do poloviny 19. století. Vy už jste naznačil, že v roce 2037 to bude dvě stě let od jejich založení. Když jste před několika lety sklárny kupoval, v jakém byly stavu?

Když člověk kupuje podnik, který skončil v konkurzu, tak firma většinou není v dobrém stavu. Ve sklárnách Kavalier byla ryze odlišná situace. Sklárny Kavalier byly ve velmi dobrém stavu, jenomže na ně dopadlo stigma konkurzního podniku, což samozřejmě vyvolalo zděšení u zákazníků i u odběratelů. Ta situace byla špatná, ale vzhledem ke kvalitě zaměstnanců nebo kvalitě strojů bylo všechno na velmi vysoké úrovni. Nedá se tedy říci, že by situace byla úplně katastrofální. V době, kdy podnik krachoval, měl 890 zaměstnanců, nyní jich má skoro 1 800. Je to tedy obrovský skok i v zaměstnanosti a ve všem.

Úspěch a rozvoj podniku ostatně dokazuje i to, že se pravidelně účastníte zahraničních veletrhů a výstav včetně Světové výstavy Expo. Jaký zvuk má podle vás dnes ve světě české sklo a jak významná je exportní složka pro vaši firmu?

České sklo samozřejmě tradici má, ale nedá se budovat pouze na té tradici. Vše je o konkurenci. Svět se v tuto chvíli strašným způsobem zmenšil, takže i konkurenti jsou blíž. Konkurenti, kteří dříve byli desetitisíce kilometrů daleko, jsou nyní vlastně za humny. Je potřeba s tím bojovat a není možno pracovat jen s tou tradicí. Je potřeba inovovat, hledat nové výrobky a bojovat s konkurencí. Myslím si, že v tuto chvíli se nám to daří, zúčastňujeme se veletrhů. Není čtvrtletí, kdy bychom nebyli účastníky nějakého velkého veletrhu. Export je pro nás v tuto chvíli stěžejní záležitost. Vyvážíme, dá se říct do zemí celého světa.

Co vám osobně na sklářské výrobě učarovalo?

Je to její obrovská šíře. Ta výroba je prací sklářů, o které se dá říci, že je to umělecká práce. Není to prostě jen práce manuální. Je to umělecká práce až po práci počítačových techniků, kteří připravují roboty tak, aby byly schopny pomáhat ve strojní výrobě, což je IT sofistikovaná práce. Je to šíře toho byznysu, kdy na jedné straně pracujete se sklem jako s uměleckým dílem a na straně druhé jsou číslicově řízené stroje úplně nejvyšší kvality.

Šíři záběru skláren Kavalier také dokazují zajímavé projekty, které má firma za sebou. Od realizace slavné zpívající fontány, která ohromila návštěvníky na bruselském Expu v roce 1958, až po obložení Nové scény Národního divadla v Praze. Pracujete i v současnosti na nějakém projektu podobného rozsahu nebo významu?

Je to potřeba rozdělit do dvou kategorií. Zpívající fontána i obložení Nové scény Národního divadla jsou spíše takové umělecké projekty, které jsou vidět a jsou zajímavé mediálně. V dnešní době rozvíjíme projekt Kavalier design, což je série lustrů, svítidel a různých designových předmětů, které se velmi dobře rozvíjí. Loni jsme získali cenu na Designbloku, získali jsme cenu Grand Czech Design. Myslím si, že se to rozvíjí, ale v tuto chvíli je to čistě jenom taková třešnička na dortu. To hlavní v čem se rozvíjíme, je technické sklo. V dnešní době jsme dodavateli technického skla i do atomových elektráren. Jsou to tedy dva póly jedné výroby. Designové sklo je dobře vidět. Pro širokou veřejnost je na to dobrý pohled, ale gró naší firmy je v té technice.

Článek obsahuje pouze část rozhovoru s majitelem sázavských skláren Kavalier Otakarem Moťkou. Celý rozhovor si můžete přehrát v playeru na zpravodajském serveru Zet.cz.

Zdroj: Zet.cz

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokračováním v používání tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací naleznete v Souhlasím Prohlášení o ochraně osobních údajů