AKCIOVÝ PIVOVAR DALEŠICE, a.s.
Marek Tichý
Ročník 2024
Představení nominované firmy
V Dalešicích Marek Tichý s kolegou Petrem Řehořkou opravovali kapli. Areál pivovaru byl tehdy na konci devadesátek vybydlený, vlastně před spadnutím. V den, kdy byla dražba, se oba pánové rozhodli na ni přijít s tím, že nabídnou své architektonické a stavařské služby vítězi dražby. Nicméně, byli na ní sami, a tak se rozhodli "postřižinský" pivovar vydražit, konečně ani nemuseli přihazovat. I když je Marek Tichý architekt se specializací na historické objekty, tak jeho velkou láskou je rodina - manželka Jitka, 3 dcery a postupně se rozrůstající "družstvo" vnoučat - a hned potom PIVO.
Takže se po dražbě pustili pánové do práce a za 25 let postupně dali dohromady celý pivovar. Od roku 1999 tak rozjeli výrobu, otevřeli pivovarskou hospodu, hotel a na konec přibrali i další hospody s historií - třeba U Baumannů v České nebo Betlém a Pivovarský dům Poupě v Brně a další.
Snaží se dělat všechno poctivě. Dalešice nejsou nadnárodní megafabrika na pivo, ale pivo se tu vaří z místních surovin, jídlo v restauracích je z větší části od moravských a českých farmářů. Snaha je kultivovat pivní prostředí, rozvíjet jeho bohatou historii včetně odkazu Františka Ondřeje Poupěte, který dal jako první u nás vaření piva řád. Díky němu a jeho pivní váze se u nás přestalo podvádět se stupňovitostí piva. V návaznosti na nejlepší tradici moravských a českých sládků chce i firma pod vedním Marka Tichého dělat poctivé pivo za přijatelnou cenu. Dalším posláním je totiž udržet lidi v hospodách. Ty jsou totiž podle Marka Tichého posledním místem, kde se mohou prolínat různé společenské bubliny. Vedle sebe tu tak sedí policisita a chirurg, právník se zdeníkem a další. V hospodě se člověk dozví, jak žijí normální lidé, není to navoněný svět, který ukazují média a reklamní agentury.
Firma dnes vaří pod značkou Dalešice několik druhů piv v základní řadě od 10° po Májovou 13°. Dále pod značkou Poupě vzniká řada pivních speciálů. V portfoliu firmy je také hotel v areálu pivovaru Dalešice specializující se na eventy, svatby, kongresy, ale i rodinnou a individuální turistiku. Pod pivovarem je přímo několik hospod, zejméma v Brně a okolí. Dalešice jsou pivem, které se čepuje zejména na Moravě, ale najdeme i řadu vynikajících hospod v Praze, které přišly na to, že Dalešice nabízejí poctivé pivo za skvělou cenu.
Naším posláním je zejména udržet kvalitní hospodskou kulturu v ČR. Firma nechce, aby lidé pili za každou cenu, ale s rozumem, a aby se u piva nadále potkávali a obrušovaly se hrany mezi různými společenskými skupinami. Firma má zhruba 120 spolupracovníků, kteří tvoří velkou Dalešickou rodinu. Je to skupina, která má ráda pivo a podporuje kvalitní pivní kulturu. Za 25 let existence firma podpořila řadu charitativních projektů, ať už přímo finančně nebo například různými výpomocemi, kdy na různé charitativní akce dodávala občerstvení. Vesměs, když firma může, tak pomůže.
Když na pivo, tak na Dalešice!
3 otázky pro nominovanou osobu
Co Vás přivedlo do Vaší současné pozice?
Všechno se dělo postupně. Díky naší práci v architektonickém ateliéru Archatt jsme se dostávali k zajímavým zakázkám: rekonstrukce vily Tugendhat, práce na Pražském hradě včetně oprav Vladislavského sálu, či rekonstrukce historické budovy Národního divadla v Praze. Byla to právě stavební práce na obnově kapličky v Dalešicích, která nás s kolegou Petrem Řehořkou přivedla k rozpadajícímu se areálu pivovaru v Dalešicích. Původně jsme chtěli naše architektonické služby nabídnout tomu, kdo chátrající objekt koupí v dražbě. Jenže na dražbu jsme přišli jediní, a tak jsem pivovar koupili. Po letech budování přišel kovid a s ním vyhoření v oblasti architektonické činnosti, a tak jsem se rozhodl převzít řízení pivovaru. Čili všechno šlo postupně a mnohdy náhodou.
Co Vás na podnikání?
Rozvíjení hospodské kultury u nás. Ač se vám to může zdát úsměvné, tak hospoda je podle mě poslední místo, kde se mohou prolínat různé společenské bubliny. V hospodě se dozvíte, jak žijí normální lidé, není to navoněný svět médií a reklamních agentur, který nás dneska obklopuje. V hospodě se potkají a sedí vedle sebe lidé různých profesí, sociálních vrstev a vlastně i z různých koutů světa s rozmanitými osudy. Do hospody přijdou lidé oslavovat i zlepšit si náladu po nevydařeném dni. Hospoda totiž spojuje zdánlivě nespojitelné.
Jaké máte plány do budoucna?
Nabízet lidem poctivé pivo za dobrou cenu a udržet je v hospodách. Bez lidí by totiž hospody nebylo.
Odpovídal Marek Tichý, předseda představenstva
Důvod nominace
Malý pivovar, dobré poctivé pivečko, velmi příjemné prostředí, pivovar s dlouhou tradicí.
Nominační kategorie
Nominoval/a:
jiný