myco s.r.o.
David Šohaj Minařík
Ročník 2025
Představení nominované firmy
Společnost Myco vznikla z hlubokého zájmu o přírodu a snahy najít udržitelnou alternativu k jednorázovým plastům. Její příběh začal v roce 2019, kdy spoluzakladatel a generální ředitel David Šohaj Minařík – původně vystudovaný malíř – experimentoval s pěstováním mycelia ve své koupelně. Inspirací mu byla fascinace dřevokaznými houbami, umělecké cítění a respekt k přírodě. Firma tak doslova vyklíčila na pomezí umění, vědy a ekologie.
Myco dnes působí jako inovativní biotechnologický startup zaměřený na vývoj a výrobu udržitelných obalových materiálů z mycelia a organického odpadu. V roce 2022 firma získala investici 14 milionů korun, díky níž vyvinula novou technologii a přestěhovala se do výrobní haly v Bzenci. Klíčovým produktem je systém Myco 4Pack s komponentou SafePads, který nabízí ekologickou a funkční alternativu k plastovým výplním. Produkty jsou biologicky rozložitelné, kompostovatelné a vhodné i pro malé série díky nízkým nákladům na zavedení výroby.

Myco staví na hodnotách udržitelnosti, inovace a týmové spolupráce. Tým tvoří přibližně deset kmenových zaměstnanců, externisté a brigádníci. Firemní kultura je založena na otevřené komunikaci, respektu k individualitě a rovnováze mezi pracovním a osobním životem. Práce ve firmě je vnímána jako smysluplná a úspěchy jsou vždy společným výsledkem, což posiluje motivaci i týmovou sounáležitost.
Společnost klade důraz na ekologický i sociální dopad své činnosti. Využívá lokální odpadní suroviny a spolupracuje s chráněnými dílnami, které kompletují výrobky řady Myco 4Pack. Podporuje tak nejen cirkulární ekonomiku, ale i inkluzi a zaměstnanost v regionu. Do budoucna plánuje expanzi do Německa, Rakouska, Švýcarska a Polska, přičemž pro vzdálenější trhy nabízí lokální výrobu prostřednictvím partnerských technologií.
Udržitelnost je nutnost i ekonomicky.
3 otázky pro nominovanou osobu
Co Vás přivedlo k podnikání?
Kombinace malířské kreativity, nerdovského zájmu o vědu a hlubokého přání pomoct své dceři mě natáhla do říše mycelia. Během samotného výzkumu z toho vznikla jasná vize: nahradit polystyren něčím, co nezanechává mikročástice ani chemické stopy a přitom je cenově konkurenceschopné.
Co Vás na podnikání nejvíc těší?
Největší radost mám z toho, jak naše Myco 4Pack a SafePads opravdu fungují – chrání produkty stejně dobře jako polystyren. A zároveň jsou levnější, biologicky rozložitelné a bez mikroplastů. To, že u toho nepotřebujeme další investice či změny u našich zákazníků, je pro mě obrovský „win“. Druhou stranu: co mě hodně baví, je spojení technologického vývoje s reálným dopadem na životní prostředí i business. Je to pocit, že nejsem jen “podnikatel”, ale že dělám něco hmatatelného – výrobek, který chrání produkty i planetu zároveň. A že to zvládáme jako tým, na který jsem opravdu hrdý, bez zeleného PR, ale s opravdovým výkonem.
Jaké máte plány do budoucna?
Máme jasný plán přeměnit pilotní fáze u nás i u zákazníku na další plnohodnotné výrobní linky do roku 2028 a zároveň spustit produkci i na jiném kontinentu. Chceme licencovat naši technologii partnerům, aby mohli vyrábět myceliové obaly z lokálně dostupného odpadu a tím zkrátit logistiku i uhlíkovou stopu. Současně pracujeme na integraci našeho řešení do stávajících řešení, aby přechod byl pro zákazníky co nejplynulejší a bez nutnosti velkých investic. Rádi bychom v blízké budoucnosti zlevnili náš výrobek natolik, že budeme konkurovat i sypané výplni v e-commerce. Možné to je!
Odpovídal David Šohaj Minařík, CEO společnosti

Důvod nominace
MYCO nás s partnerem oslovili svým nadšením pro inovace a mottem „Udržitelnost je nutnost“. Ukazují, že myslet ekologicky může být i ekonomicky výhodné a nahrazení plastů v průmyslu pomáhá v boji proti klimatickým změnám.
Nominační kategorie
Nominoval/a:
fanoušek