Martin Januš a Elon Musk: podobnost čistě náhodná

01/06/2021

Každý z porotců, který se účastnil volby top příběhů v rámci 8. ročníku ocenění Český Goodwill 2020, si dodnes živě pamatuje, jak obtížné rozhodování provázelo kategorii Made in Czechoslovakia. Přinášíme vám portrét Martina Januše, CEO společnosti MyQ, který kategorii nakonec opanoval. Zpětně hodnoceno, porota opět měla šťastnou ruku, ostatně, posuďte sami. A pokud se vám bude zdát, že Martin je takový český Elon Musk, věřte, že se jedná o podobnost čistě náhodnou…

Získal jste zlatého firmového oscara v kategorii Made in Czechoslovakia. Co pro Vás osobně Made in CS znamená?  

Vzpomínka na dobu, kdy jsme byli jeden stát. A také to, že v zahraničí nám tak stále říkají. Takže ten nápad povzbudit a zviditelnit české a slovenské firmy a pomoci jim šířit vědomí, že tu umíme vyrobit skvělé věci, je prostě skvělý.

A co pro Vás znamená ocenění Český Goodwill? Jaké pocity jste si odnášel ze slavnostního předávání firmových oscarů?

Myslím, že prostředí autokina, pro které jste se ve finále rozhodli, aby se akce vůbec mohla konat, ve mně zůstane asi napořád. Odlehčená atmosféra, rodinná podpora v autě, to opravdu nemělo chybu. No, a když jsem viděl nominované firmy, tak jsem byl nadšený už jen z momentu, že s nimi mohu být na pódiu.

MyQ je v zahraničí úspěšná česká firma, s pobočkami po celém světě. Centrála společnosti vždy byla a stále zůstává v Praze. Ale bude to tak navždy, nebo si třeba pohráváte s myšlenkou, že byste se někam přestěhovali? Třeba do Silicon Valley…?

Znáte to české přísloví: všude dobře, doma nejlépe? Ten, kdo ho vymyslel, musel být génius. Jako malý kluk jsem navíc slýchával od babičky: tady budeš možná velmi malý pán, ale budeš si moct aspoň dupnout. No, těžko říci, jak moc jsme si mohli dupnout před sametovou revolucí, ale pravdou je, že dnes lze z České republiky dosáhnout na světový úspěch a nemáme se rozhodně za co stydět.

„Když se chce, všechno jde.“

Praha a ČR se opakovaně umístily v žebříčku Top 10 měst a zemí pro expaty, což velmi napomáhá v koncentraci špičkových mozků v našem regionu. A k tomu mohu jen dodat, že „Čechoslováci“ jsou nesmírně pracovití a kreativní lidé, zejména pokud o sobě přestanou pochybovat a plýtvat svým časem na vysvětlování toho, proč to nejde.

Naprosto s Vámi souhlasím... Mottem vaší firmy je „Focus on what you do best!“. V čem jste nejlepší Vy, Martine?

Kdybyste o mně řekla, že vidím detaily tam, kde je ostatní přehlíží, tak bych s Vámi souhlasil.

Pak mi celkem funguje metoda Jeníčka z Perníkové chaloupky, když v lese vylezl na strom, aby se mohl rozhlédnout. To je poměrně důležité. Vytyčit si nějaký cíl, nadchnout se pro jeho splnění, běžet… ale občas vykouknout z davu a ověřit si, že je ten směr pořád správný.

No, a pak ještě nesnáším rutinu, takže raději týden budu vymýšlet, jak se jí zbavit, než minutu denně dělat něco, co mi nedává smysl.

V roce 2005 jste začínal jako krizový manažer ve firmě Vašeho otce, o rok později jste se stal ředitelem společnosti. Vám tehdy bylo 27-28 let, to je poměrně ostrý start kariéry. S jakými pocity jste do toho tenkrát šel?

Tehdy to bylo jednoznačné – nezklamat! Táta a později jeho bratr spolu s mým dědou dali do firmy vše. Byli a stále budou mým vzorem. Já jsem do těch původních ingrediencí přidal jen trochu více ochoty pracovat s rizikem a důvěrou. A zafungovalo to.

Na co nejraději z tohoto období vzpomínáte?

Co se týče vzpomínek, těch je opravdu mnoho. Třeba jak přemluvit bývalého kolegu, se kterým jsem si před tím zrovna nepadl do oka, aby se vrátil z velké nadnárodní firmy, protože jsem změnil názor a začal ho považovat za nejlepšího obchodníka v mém okolí. A pak se z něj stal nejen skvělý obchodní ředitel, ale můj nejbližší kamarád, kterým je dodnes.

Nebo když jsem musel v extrémně krátkém čase přesvědčit jednoho z našich významných konkurentů, aby se k nám přidal. Opět mohu jen potvrdit, že když se chce, všechno jde.

Významnou stopu jste ve firmě zanechal už v dalších letech, když jste se spolužáky vymysleli software MyQ, který zjednodušuje správu tisku. Co Vás na tento nápad přivedlo? Vzpomenete si, jaký byl prvotní impulz?

První poptávka po zabezpečení tisku přišla z Ministerstva životního prostředí na konci devadesátých let. V té době jsem naprogramoval jednoduchý systém, který dokázal tiskové úlohy uschovat na HDD tiskárny a vytisknout je až po přečtení osobního čárového kódu.

Pak se náš technický ředitel inspiroval na CeBITu (největší světový veletrh informačních technologií, který se od roku 1986 každoročně konal v německém Hannoveru; v roce 2018 se uskutečnil poslední ročník, po kterém pořadatelé oznámili, že pro klesající zájem návštěvníků i vystavujících firem veletrh ruší – pozn. red.) jedním anglickým řešením, které bylo založeno na zadržení tiskových úloh na serveru. ČR se jim ale zdála malá a odmítali se věnovat lokalizaci a přizpůsobení produktu našim zákazníkům.

Takže se tenkrát můj strýc dohodl se dvěma externími vývojáři, že by nám podobné řešení vyrobili na klíč. Ani tento krok nevyšel. Původní termíny ani podmínky nedodrželi a s celým řešením nakonec odešli, prodali ho našim zákazníkům napřímo a začali spolupracovat s naší konkurencí.

O pár let později, když jsem převzal řízení firmy, jsem se pokusil dohodnout na spolupráci. Tento troufalý nápad mi ale nevyšel. Sice nám byla spolupráce slíbena, ale pak jsme jen čekali a čekali.

A v létě 2006 jsem zavolal mým dvěma nejlepším kamarádům z IT gymnázia a vysvětlil jim, že bych rád vyvinul nový software a vlastní hardware, že konkurence v ČR má náskok tři roky a v zahraničí i více jak deset let a že my to dokážeme za sedm měsíců, levněji, protože použijeme modernější HW komponenty a s vyšším výkonem, protože jádro bude v C++ a ne v Javě. Pamatuji si, jak mi na to Jakub řekl: ‚No, ty vole.‘ A za devět měsíců jsme to instalovali prvnímu zákazníkovi.

Dnes je vaše řešení nainstalované přibližně na milionu zařízení ve více než 90 zemích světa. Jak se vám to podařilo? V čem tkví tajemství tohoto úspěchu?

Tu o Jeníčkovi s Mařenkou jsem už říkal, že? Tím, že jsme začali jako jedni z posledních, jsme měli možnost stanovit jinou vizi. Alternativní řešení byla příliš komplikovaná na instalaci a údržbu a byla tak drahá, že si je dokázaly pořídit jen velké firmy s ohromnými rozpočty. Nám ale došlo, že i malé a střední firmy by rády zlepšily své hospodaření, zabezpečily své know-how a zvýšily svou produktivitu. To byla tehdy ohromná příležitost na trhu, kterou většina dinosaurů přehlížela.

A pak ještě jedna věc. Po dvou letech růstu jsme se rozhodli raketově vystřelit a obsadit nejen český trh. A uvedli jsme, jako jediní na světě, verzi Free, kterou si mohl kdokoliv stáhnout, sám nainstalovat a začít používat. A to byla trefa do černého. Tehdy se ze stovek kompatibilních modelů tiskáren staly tisíce a náš produkt si získal trvalou poptávku a uznání v zahraničí. A my se jen přesvědčili o tom, že původní záměr, vyvinout si jen něco pro naše česko-slovenské zákazníky, musíme zásadně přehodnotit. A začali jsme budovat globální prodejní síť.

V závěru loňského roku jste navíc představili nové řešení, které jako první na světě představuje čistě cloudovou technologii. Představení novinky proběhlo online a na premiéru uvedení prý i v Americe vstávali v sobotu v sedm ráno… prozraďte nám, v čem spočítá jedinečnost vašeho nového produktu?

K té Americe se mi pojí velmi zajímavá historka. Když jsme se rozhodli, že náš zcela nový produkt MyQ Roger uvedeme online 12/12/2020, protože je to datum, které se dá zopakovat až zase za 101 let, padlo to na sobotu. V Evropě v poledne, v Asii pozdní večer a v Americe velmi brzo ráno. Okamžitě jsme si vyslechli, že nejsme normální, že v sobotu se na to nikdo dívat nebude.

Po uvedení, které je dodnes veřejně k dispozici na YouTube, jsme od Andyho z IndustryAnalysts z USA (Andy Slawetsky je prezident Industry Analysts, Inc., která provozuje stejnojmený online portál a vydává pravidelný online newsletetr, který odebírají lidé z tiskového průmyslu doslova z celého světa, to řadí Andyho mezi přední influencery oboru – pozn. red.) obdrželi jednu z nejkrásnějších reakcí, která mi opravdu rozproudila krev v žilách. Cituji: ‚Nemohu uvěřit, že tu sedím v sobotu v 7 hodin ráno a pozoruji jeden z nejlepších webinářů.‘

„MyQ Roger vypadá jako cloudový tisk a skenování, ale přitom o to primárně vůbec nejde.“

No, a v čem je MyQ Roger jedinečný? Přišli jsme s vizí, která část teorií o digitální transformaci a digitálním pracovišti zhmotnila v existující nástroj. Takový, který lze hned použít a zlepšit si svůj pracovní komfort, a tím i efektivitu. Něco, co všichni naši bývalí konkurenti opět přehlédli. Něco, co lidé zatím nepoptávají, protože neví, že to potřebují. Něco, co vypadá jako cloudový tisk a skenování, a přitom o to primárně vůbec nejde.

Z vašeho nominačního medailonku víme, že Vaším vzorem je Elon Musk, protože ‚dělá věci jinak než ostatní‘. V tom, co popisujete, ale vidím také vliv Steva Jobse: v přístupu k myšlení, ve snaze dělat věci co nejjednodušší a nejpřívětivější pro uživatele… mýlím se, nebo inspirace „jablkem“ u Vás také funguje?

Obě Vámi zmíněné osobnosti mají můj hluboký obdiv a respekt a se vší úctou bych se k nim nikdy nedokázal přirovnat v jejich velikosti a úspěchu. To, co mě na nich fascinuje, je jejich neskutečné úsilí a odhodlání jít proti proudu a razit něco zcela nového. Čemu nikdo nevěří. O čem všichni říkají, že to nemá cenu.  A dále to, že vsadili celý svůj život na práci, žádný work-life balance a podobné nesmysly, prostě dřina, modřiny a mozoly.

V malém, hodně malém měřítku lze ale dělat věci podobně. Rozhlédnout se kolem sebe, oprostit se od konvencí, rutiny, operativy a zkusit se zamyslet nad tím, co by se mohlo zásadně vylepšit. A není nutné, možná ani vhodné, zkoušet něco nového, o čem nemáme žádné znalosti. Naopak. Je dobré se podívat na to, co dobře známe, a to zkusit udělat lépe.

Stejně jako Elon Musk nebo Steve Jobs, i Vy jako vizionář vidíte dál. Prozraďte nám, co nás v technologické oblasti čeká? Jakým směrem se bude Vaše společnost ubírat třeba za pět let?

O budoucnosti technologické oblasti vím, že nic nevím. Proto bych se omezil na to, kam se chceme ubírat my.

Naším střednědobým cílem je teď výcvik našeho nového asistenta digitálního pracoviště MyQ Roger na takovou úroveň, aby lidem pomohl pracovat rychleji, efektivněji a se zapojením existujících a neustále se rozvíjejících digitálních technologií.

Cílem není vyvinout něco lepšího, než má třeba Google nebo Microsoft, naším záměrem je to správně pospojovat, lépe použít a přinejmenším o tom lidem názorně říct.

Tak to se máme na co těšit... Děkuji Vám za zajímavý rozhovor.

Martin Januš

Vystudoval VŠE v Praze, fakultu Informatiky a statistiky, obor Aplikovaná informatika a ICT. Programování a analytické práce v roce 2005 doplnil o krizové řízení rodinné firmy JANUS a v roce 2006 se stal jejím ředitelem.

Ve snaze posunout firmu dál vyvinul se svými spolužáky z gymnázia software pro správu tisku a skenovacích workflows a už v roce 2009 firma otevřela první zahraniční pobočku. V roce 2014 MyQ tým původní firmu již přerostl, a vyčlenil se tak do samostatné stejnojmenné společnosti sídlící v Praze, která má dnes 7 poboček po celém světě a přes 100 zaměstnanců různých národností. Roční tržby se pohybují na úrovni stovek milionů korun.

Spolu se svými kolegy a kamarády před pěti lety Martin netradičně založil tým ledního hokeje MyQ Heroes, kde spolu pravidelně trénují a vylepšují svou fyzičku. 

Zdroj: HP N Media pro Český Goodwill

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokračováním v používání tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací naleznete v Souhlasím Prohlášení o ochraně osobních údajů